Sunday, October 11, 2009

Muhammad Ali Adidas och floppen av årets fredspris

Så, då var det dax att köpa sig ett par nya skor. Det fick bli ett par Adidas som jag haft senaste 10 åren men nu i Muhammad Ali-edition. Snygga vill jag själv påstå. Jag har fastnat i Bangkok. Verkar ha stora svårigheter att ta mig härifrån. Jag ska ju återvända till Thailand i mars så det finns ju mer utrymme för utforskning av öarna och övriga områden då, om jag nu alltså inte lyckas ta mig härifrån innan mitt flyg tar mig till Hanoi i Vietnam den 20:e oktober.

Sedan kan jag inte hålla mig från den politiska arenan, även om jag hade tänkt vara opolitisk i denna blogg. Men hur tänker egentligen norska nobelkommittén med valet av Obama? Vad har han hunnit uträtta egentligen eller är det ett pris för vad som komma skall? Mig veterligen ska priset ges till den som under det gångna året gjort mest för världsfreden. Jaha, Obama blev president en vecka innan nomineringstiden löpte ut i början av året. Vad har Obama gjort innan dess då, valkampanjat? Nej, jag har absolut inget emot Obama (än) men norska nobelkommittén har skämt ut sig totalt.

Så här ligger det till: norska kommittén måste på något vis hävda sig mot den svenska och utmärka ena megakändisen efter den andra för att försöka ha ett större jippo än det svenska. Eller är det för att Norge köpte amerikanska stridsflyg och gärna vill ligga i ännu mer god kant med USA?

Som utmärkelsen är nu har Norge gett priset till någon som förväntas göra något, inte som Alfred Nobel bad om att ge priset till den som faktiskt gjort något. Nästa år föreslår jag – om ni läser det kära norska nobelkommitté – att ni ger priset till Nordkoreas diktator Kim Jong-il. För kanske börjar han då uträtta något positivt för världsfreden i och med pressen han då får av utmärkelsen..

Nej, nu lämnar jag er norden åt ert eget öde och tar mig en Heineken vid poolen istället.

No comments:

Post a Comment